De Nederlands-Hervormde Kerk in Vaals

Adres: Kerkstraat 47, 6291 AB, Vaals

De Hervormde kerk werd in 1671 opgetrokken tegen de oude, mergelstenen kerktoren van de toenmalige parochiekerk. Ze werd in opdracht van de Staten Generaal gesticht ten dienste van de talrijke hervormden die in Aken e.o. vanwege hun godsdienst werden vervolgd.

Tegenwoordig houdt de Protestantse Gemeente Maas-Heuvelland er haar kerkdiensten. Tegenover de kerk is de Oude Pastorie beschikbaar voor activiteiten, koffie drinken na de dienst en verhuur. Deze pastorie dateert uit 1717, naar het ontwerp van de bekende Akense bouwmeester Laurenz Mefferdatis.
Meer informatie over het gebouw vindt u hier.

De toeristenkerk in Gulpen, nu 't Gulper Hoes De toeristenkerk in Gulpen, nu 't Gulper Hoes
Adres: Rosstraat 5, 6271 BG, Gulpen

Deze grote kerk is gebouwd in de zestiger jaren om de groei van Protestants toerisme naar Zuid-Limburg een plek in de kerk te kunnen geven. Ook vandaag de dag zit onze kerk nog vaak bomvol in het toeristenseizoen. Erg Leuk!

Onze kerk is recentelijk verbouwd tot gemeenschapshuis van Gulpen: het Gulper Hoes. Wij blijven daar kerken in de grote zaal waar ook voldoende plaats is voor alle toeristen en gasten.

Heel bijzonder is dat we nog steeds gebruik maken van het oorspronkelijk monumentale orgel van de voorloper van de Toeristenkerk - het Leopoldskerkje uit 1840. Dit kerkje stond op de plaats waar nu de protestantse begraafplaats is, direct achter de huidige Toeristenkerk.
Meer informatie over het gebouw vindt u hier.

Welkom Welkom

Hartelijk welkom in Vaals-Gulpen, respectievelijk in de Hervormde kerk Vaals en 't Gulperhoes in Gulpen.

Het rooster voor de vieringen geeft aan dat de ene zondag in Gulpen wordt gekerkt en de volgende zondag in Vaals. In verband met rond het kerkgebouw voorkomende festiviteiten wil dat rooster wel eens aangepast worden dus kijk vooral in de agenda. De normale zondagsdienst begint om 10.00 uur. Er is tijdens de diensten kindernevendienst en in Gulpen ook crèche.

Meer informatie wat de bereikbaarheid van onze kerkgebouwen betreft vindt u op deze pagina.
Onze kerken worden ook vaak gebruikt voor trouw- en doopdiensten, uitvaarten en ook voor concerten, lezingen en tentoonstellingen.

De contactgegevens vindt u hier.
Voor informatie over verhuur klik hier.
De twee kerken hebben een vriendenstichting. Informatie vindt u hier en hun aanmeldformulier kunt u hier aanklikken.

Kindernevendienst in Vaals-Gulpen

Elke zondag is er kindernevendienst voor kinderen van 4 tot 12 jaar. Na een gezamenlijk begin gaan de kinderen mee naar een eigen ruimte. We nemen een kaars mee, die aan de paaskaars wordt aangestoken.

Doel van de kindernevendienst is de kinderen kennis te laten maken met de verhalen uit de bijbel en hoe je de strekking van de verhalen kunt toepassen in je eigen leven.

Kerkdiensten fysiek en online Kerkdiensten fysiek en online

Wilt u weten wanneer er een dienst is in Gulpen of Vaals, kijk dan op de Agenda.

Wat voor soort dienst, het thema en de voorganger staat daar ook vermeld.
Na de dienst is er gelegenheid elkaar te ontmoeten bij een kop koffie of thee.

De kerkdienst in Vaals is ook online via de Kerkomroep te volgen van uit uw huis.
Via deze link kunt u de kerkdienst live volgen of terug kijken.

Crèche Vaals en Gulpen

Ook de allerkleinsten kinderen zijn bij ons van harte welkom! In Gulpen is er een crèche waar u voor de dienst uw kind kunt achterlaten bij een vrijwilliger.

In Vaals is een ruimte waar in overleg met andere ouders de kleintjes tijdens de hele dienst of een gedeelte daarvan verblijven.

Op beide locaties is voldoende speelgoed, tafeltjes, stoeltjes en een box aanwezig.